Wie betaalt de retourkosten van een online bestelling?

Bent u eigenaar van een webshop? Dan heeft u vast gehoord over de nieuwe consumentenwet die van kracht is geworden waarin nieuwe wet- en regelgeving staat die van toepassing is op webshops. Hierin staat onder andere dat een consument na de aankoop van een product via een webshop een bedenktijd van 14 dagen heeft. Alleen wat als de consument van dat recht gebruik maakt en besluit om het product te retourneren, voor wie komen de verzendkosten dan?

Voordat die vraag beantwoord kan worden, is het belangrijk om te weten dat een webshophouder verplicht is de klant te informeren over het recht om te retourneren. De beste manier om uw klant hierover te informeren is via informatie over ruilen en/of retourneren op de website en natuurlijk door dit in de algemene voorwaarden te vermelden. Daarnaast is het raadzaam bij de bestelling een ruil- en/of retourformulier meesturen waarop deze informatie staat vermeld.

Kosten voor rekening klant
Terug naar de vraag waar dit artikel om draait. Wat als de consument het bestelde product retour stuurt. Wie betaalt dan de verzendkosten? Dat hangt er van af. Heeft u duidelijk op uw website en in de algemene voorwaarden vermeld dat de klant de verzendkosten moet betalen als het product wordt teruggestuurd? Dan mag u als webwinkel de klant laten betalen voor de verzendkosten voor het retourneren van het product. Het gevolg is dan wel dat de klant zelf mag bepalen op welke wijze het product zal worden teruggestuurd. Dit is niet nadelig voor u als webshophouder, aangezien het uiteindelijk aan de klant is om te bewijzen dat het product is geretourneerd in het geval het product is kwijtgeraakt.

Kosten voor rekening webwinkel
Staat nergens op de website of in de algemene voorwaarden dat de klant moet betalen voor het terugsturen van het product? Dan komen deze kosten voor rekening van de webshophouder.

Tegenwoordig zijn er steeds meer webwinkels die gratis retourneren aanbieden, denk aan Zalando. Als u als webwinkel deze kosten betaalt, dan mag u aan de klant vragen dat het product op een bepaalde wijze geretourneerd zal worden. Er mag bijvoorbeeld van de klant worden gevraagd om het product in de originele verpakking terug te sturen via PostNL of DHL.

Kortom, het is van belang om als webshophouder te beslissen voor wiens rekening de kosten van het retourneren moeten komen. Zodra die keuze is gemaakt, is het van belang om uw website/algemene voorwaarden en bestelproces daarop in te richten.

Heeft u meer vragen over regels en wetgeving voor webwinkels? Neem dan contact op met mr. D.M. Hennen op telefoonnummer 072 – 511 40 32 (keuzeoptie 1 en dan 3) of per e-mail: hennen@ckh-advocaten.nl.

Meer informatie?

Heeft advies of meer informatie nodig over dit onderwerp? Neem dan gerust en vrijblijvend contact op met CKH Advocaten.

Naam(Vereist)

Deze blog is geschreven door

Gerelateerde berichten