Hoe maak je reclame via social media?

Tegenwoordig kiezen steeds meer ondernemers voor het adverteren via social media zoals Facebook, Instagram, Twitter en YouTube. Dit gebeurt niet alleen door zelf te adverteren, maar ook door BN’ers, bloggers en influencers in te schakelen. Op deze manier wordt een groot publiek via de social media van bijvoorbeeld een bekende blogger bereikt. Sinds 2014 is het adverteren via social media echter wel aan regels gebonden.

Reclamecode Social Media
Als aanvulling op het reclamerecht is sinds 2014 de Reclamecode Social Media (RSM) van toepassing op adverteren via social media. Deze code beoogt transparantie in Social Media Marketing te bevorderen, door de relatie tussen de adverteerder en degene die de reclame-uiting verspreidt openbaar te maken. Als een bepaald merk zichzelf aanprijst, is het natuurlijk voor elke persoon duidelijk dat het gaat om reclame. Maar als een bekende blogger een merk aanprijst, is het voor de volgers van die blogger niet altijd duidelijk of er sprake is van een reclame-uiting. De Reclamecode Social Media zorgt ervoor dat dit duidelijk wordt.

Reclame vermelden
Uit de code volgt dat reclame via social media als zodanig herkenbaar dient te zijn. Op een website of blog kan dat door een artikel af te sluiten met een disclaimer, zoals “Disclaimer: deze telefoon kreeg ik gratis aangeboden van Samsung om te testen”. Op die manier is het voor elke persoon duidelijk dat het gaat om een reclame-uiting.

Als het gaat om een reclame-uiting via social media, is zo’n lange tekst als disclaimer wat lastiger te plaatsen. In dat geval kan er gebruik worden gemaakt van een zogeheten hashtag. Indien het gaat om een gesponsord product, wordt vaak de hashtag #spon gebruikt. Bij een advertentie zie je meestal de hashtags #adv of #paid.

Informeer de consument
Eigenlijk is het niet heel ingewikkeld. De regels van de code komen er – kort gezegd – op neer dat degene die als verspreider een reclame-uiting doet, dat duidelijk moet maken. Op welke manier dat gebeurt, is in principe vormvrij. Als het maar duidelijk is voor de consument.

Het is in ieder geval de plicht van de adverteerder om de blogger of influencer bekend te maken met de inhoud van de Reclamecode Social Media. Mijn advies is dan ook om goed met elkaar te bespreken hoe de reclame-uiting zal worden gebracht en op welke wijze duidelijk wordt gemaakt dat het gaat om een reclame-uiting.

Ben je een blogger, influencer of een bedrijf dat wil adverteren via social media en wenst u meer informatie over reclame via social media? Aarzel dan niet en neem contact op met mr. D.M. Hennen op telefoonnummer 072 – 511 40 32 (keuzeoptie 1 en dan 3) of per e-mail: hennen@ckh-advocaten.nl.

Meer informatie?

Heeft advies of meer informatie nodig over dit onderwerp? Neem dan gerust en vrijblijvend contact op met CKH Advocaten.

Naam(Vereist)

Deze blog is geschreven door

Gerelateerde berichten