Wetgeving voor Influencers; waar moet je rekening mee houden?

In het moderne medialandschap zijn influencers niet meer weg te denken. Van YouTube-sterren tot Instagram-iconen, influencers hebben de macht om miljoenen volgers te bereiken, merkboodschappen over te brengen en trends te zetten. Maar zoals bij elke professionele bezigheid, komt ook het influencer zijn met verantwoordelijkheden, en dan hebben we het niet enkel over het posten van aantrekkelijke content. Er is namelijk een scala aan wetgeving waarmee influencers rekening moeten houden en in deze blog brengen wij jou graag op de hoogte van de belangrijkste regels en richtlijnen.

1. Reclamecodes en Openbaarmaking

Het vertrouwen van volgers is het meest waardevolle bezit van een influencer. Wanneer influencers betaald worden voor het promoten van producten of diensten, is het van cruciaal belang om dit duidelijk te vermelden. In veel landen verplicht de wet influencers om openlijk te onthullen wanneer ze worden betaald voor een post of video.

In Nederland, bijvoorbeeld, moeten zij voldoen aan de Reclamecode Social Media en Influencer Marketing. Deze stelt dat betaalde samenwerkingen transparant en duidelijk herkenbaar moeten zijn, bijvoorbeeld door het gebruik van hashtags als #spon of #ad. Dat moet ook voor door influencers op Instagram, TikTok, YouTube, Facebook, X (Twitter) en LinkedIn geplaatste video’s.

2. Auteursrecht

Als een influencer content maakt, is de kans groot dat deze op een bepaald moment te maken krijgt met auteursrechten. Of de influencer nu muziek, afbeeldingen, video’s of andere media gebruikt, het is essentieel om te zorgen dat deze de juiste licenties heeft om die content te (mogen) delen.

Het onrechtmatig gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal kan leiden tot boetes en geschillen. Auteursrechthebbenden kunnen namelijk bij onrechtmatig gebruik van hun werken vergoedingen en schade vorderen, met alle aanvullende (advocaat)kosten van dien.

3. Portretrecht

Naast het auteursrecht is er ook het portretrecht. Dit betekent dat wanneer een influencer iemand anders in zijn of haar content laat zien (door middel van geplaatste foto’s en video’s), de influencer mogelijk hun toestemming nodig heeft, zeker als de content commercieel wordt gebruikt. Dit geldt vooral als de betreffende persoon herkenbaar in beeld is en hierdoor geraakt kan worden in zijn commerciële- of privacybelangen.

4. Privacywetgeving

Met de komst van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) in de Europese Unie, is privacy een hot topic. Sociale-mediagebruikers moeten er zeker van zijn dat zij de persoonlijke gegevens van hun volgers beschermen. Als een influencer bijvoorbeeld een weggeefactie organiseert en e-mailadressen verzamelt, moet deze voldoen aan de AVG-richtlijnen.

5. Concurrentie- en Mededingingsrecht

In sommige gevallen kunnen influencers te maken krijgen met concurrentie- en mededingingswetgeving. Bijvoorbeeld, als een influencer wordt betaald om negatieve dingen te zeggen over een concurrent, kan dit worden beschouwd als oneerlijke concurrentie.

6. Contracten

Wanneer een influencer samenwerkt met merken, is het gebruikelijk om contracten te ondertekenen. Deze contracten moeten duidelijk de verwachtingen, verantwoordelijkheden, compensatie en andere essentiële zaken specificeren. Het is altijd aan te raden om juridisch advies in te winnen voordat iemand een contract ondertekent.

Conclusie

Het leven van een influencer gaat niet alleen over glamoureuze foto’s en leuke video’s. Achter de schermen moeten influencers navigeren door een web van wetgeving en regelgeving. Dit zorgt niet alleen voor juridische bescherming maar waarborgt ook de integriteit en authenticiteit die volgers zo waarderen. Door op de hoogte te blijven van relevante wetgeving en proactief te handelen, kunnen influencers hun merk beschermen en een duurzame carrière opbouwen in het digitale tijdperk.

En dat is ook juist waar onze advocaten u – als (opkomend) influencer – bij kunnen begeleiden. Onze specialisten op het gebied van mediarecht, mr. Yegor Ridley (+ 088 011 77 30) en mr. Damian Bons (+ 088 011 77 15), staan voor u klaar.

We kijken ernaar uit om samen met u te navigeren door dit boeiende en uitdagende juridische onderwerp.

Meer informatie?

Heeft advies of meer informatie nodig over dit onderwerp? Neem dan gerust en vrijblijvend contact op met CKH Advocaten.

Naam(Vereist)

Deze blog is geschreven door

Gerelateerde berichten