#spon of #nospon: influencers dienen transparant te zijn over reclame
Een influencer (lees: iemand die via sociale media invloed uitoefent op een bepaalde doelgroep, aldus Van Dale) dient transparant te zijn over reclame. Influencers dienen zich te houden aan de Mediawet en aan de reclameregels voor televisie, hoewel zij misschien helemaal niet op televisie verschijnen. Influencers kunnen door velen worden gezien als een ‘voorbeeld’ of een ‘idool’. In dat kader is het des te meer van belang dat de influencer duidelijk is over wanneer de influencer reclame maakt en dat minderjarigen worden beschermd tegen schadelijke content. Denk bijvoorbeeld aan ‘geen 18, geen alcohol’.
Invloedrijke influencers opgelet
Per 1 juli 2022 worden de regels voor invloedrijke influencers aangescherpt. Dan treedt namelijk de Beleidsregel kwalificatie commerciële mediadiensten op aanvraag 2022 in werking. Onder invloedrijke influencers wordt in dit artikel verstaan: een influencer die actief is op Youtube, Instagram of TikTok, meer dan 500.000 volgers/abonnees heeft, regelmatig (tegen betaling) video’s plaatst (meer dan 23 video’s per jaar) en als ondernemer staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel.
Voor invloedrijke influencers betekent de inwerkingtreding van bovengenoemde beleidsregel dat zij zich moeten aanmelden bij het Commissariaat voor de Media. Ook moeten zij zich aansluiten bij de Stichting Reclame Code en moeten zij zich aanmelden bij het NICAM (het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele Media).
Vraag ons advies!
Bent u ondernemer en wilt u advies op maat over bijvoorbeeld de vraag of u kwalificeert als ‘invloedrijke influencer’, heeft u juridische vragen over de sponsoring en product placement, of andere vragen over welke regels er voor u gelden, neem dan gerust vrijblijvend contact op met mr. M.M.H. Sangers of een van onze andere specialisten Ondernemingsrecht, Mediarecht, Intellectueel Eigendomsrecht en Registreermijnmerk via telefoonnummer 020-7920122. Zij staan u graag te woord.